Sahabat sejati sukar dicari..

Friday, September 16, 2011

Sukarkah beristiqomah???

Gambar sekadar hiasan

Syukur ya Allah.. Musafir masih bernafas lagi pada hari ini di bawah lembayung nikmat dan rahmatNya.. Mungkin waktu keseorangan beginilah yang memberi kesempatan untuk memberi peringatan kepada diri sendiri.. Walaupun sedikit berasa sedih disebabkan tidak dapat menyertai suami yang sibuk berkonvensyen di KK tetapi terasa ada hikmah yang tersembunyi..

Malam ini musafir mencari sedikit ruang untuk menyiapkan beberapa helai tudung bidang 60" yang agak 'kolot' pada pandangan sesetengah pihak. Tiba-tiba terdetik sesuatu di benak fikiran musafir.. Astaghfirullah..susahkah untuk musafir sendiri beristiqomah..........

Perkataan istiqomah memang nampak mudah. Lebih-lebih lagi jika ia menjadi point di dalam tazkirah, nasihat, ceramah dll..Tapi bila ia dipersoalkan kepada diri sendiri untuk merealisasikannya barulah ia nampak begitu sukar..

Cukup sajalah bila bercakap tentang penampilan sebagai seorang muslimah.. Sebagai seorang manusia biasa kadang kala musafir juga agak leka dengan nafsu dan godaan syaitan. Lebih-lebih lagi apabila melihat pelbagai jenis fesyen terutamanya musim perayaan baru-baru ini.. Kononnya ingin menjadi wanita yang up to date.. Sering kali alasan ingin kelihatan cantik di depan suami memperdayakan sesetengah kaum isteri.. Istilah cantik bukan di hadapan orang lain.. Inilah hakikatnya.. Tambahan pula fesyen-fesyen yang semakin hebat di pasaran didasarkan atas alasan wanita yang ingin menutup aurat pun boleh bergaya..Musafir tidak mengatakan yang tudung-tudung tersebut tidak boleh di pakai disebabkan asas menutup aurat masih dipenuhi.. Tetapi ini adalah pendapat peribadi sahaja (lebih untuk memberi teguran dan motivasi kepada diri sendiri)..

Alhamdulillah Tuhan itu tidak pernah melupakan hambaNya.. Ada sahaja cubaan dan dugaan yang dihadiahkan kepada hambanya adalah sebenarnya merupakan satu hidayah atau petunjuk.. Biasanya musafir akan mula tersedar melalui contoh orang sekeliling... Sejuk mata memandang melihat sesetengah muslimah yang berpurdah dan bertudung litup serta berjubah walaupun sudah beranak pinak... Inilah motivasi terbaik buat musafir..

Syukur juga musafir dikurniakan suami yang sering membuatkan musafir berfikir dan menganalisis sendiri.. Bukan melalui paksaan atau perlian.. Mungkin kerana dia tahu sifat musafir yang agak mudah terasa.. Semoga kita semua sentiasa diberi kekuatan untuk terus beristiqomah...

No comments: