Baru-baru ni musafir ada terdengar seorang adik musafir bercerita tentang guru sekolah agamanya.. "Mak, ada cikgu kat sekolah ati tu kn die baik sgt dgn student.. Die ajak kitorg tgok ice age3 sebab die xde kwn nk p sorang2.." Terkejut musafir dengar.. Musafir pun menyampuk.. "Isk.. Ape la cikgu sekolah agama cakap mcm 2.. Menggalakkan anak murid tengok wayang plak.. Patutnye cikgu kenala mencegah supaya anak murid tau hukum dan halal haram.. ni x.. lagi kelirukan student seolah2 benda 2 bleh dibuat plak.." Lancar sahaja musafir menghukum.. Tiba-tiba si adik menjawab.. "Emm nape xleh tengok wayang ye?? kita bukannye p campur laki perempuan.. Kita kn p perempuan sume.. Nape xleh plak??" Musafir hilang alasan dan terus terfikir tentang filem islamic syukur 21 yang pernah ditayangkan di pawagam sebelum ni... Disebabkan ilmu yang tersangat cetek ini, musafir terus mencari maklumat di internet.. So, musafir nk kongsikan jawapan kepada persoalan ni dan beberapa komen mengenainya sebab waqi' atau tempat juga memainkan peranan dalam menentukan sesuatu hukum..
Hukum Tengok Wayang
DIkirim oleh mohd masri di Julai 1, 2007
Saya nak tahu, apakah hukum menonton wayang? Ada orang kata ia HARAM kerana ia merupakan tempat yang bercampur dengan maksiat. Contoh pergi menonton wayang besama isteri filem Cicak Man. Bagaimana pula jika membeli DVD Cetak Rompak, dengan alasan bahawa menonton wayang adalah HARAM. Boleh sahabat al-ahkam huraikan.
jawapan:
wa’alaikumussalam
Kami akan menjawab soalan zaliasma dengan kada yang termampu, Insyaallah.
Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi pernah ditanyakan mengenai hukum menonton filem di panggung wayang, jawab beliau :
لا شك أن (السينما) وما ماثلها أداة هامة من أدوات التوجيه والترفيه، وشأنها شأن كل أداة فهي إما أن تستعمل في الخير أو تستعمل في الشر، فهي بذاتها لا بأس بها ولا شيء فيها، والحكم في شأنها يكون بحسب ما تؤديه وتقوم به.
وهكذا نرى في السينما: هي حلال طيب، بل قد تستوجب وتطلب إذا توفرت لها الشروط الآتية:
“Tidak syak lagi bahawa panggung wayang merupakan satu alat dari alat-alat pengarahan(directing) dan hiburan(entertainment), maka hal-ehwal (aktiviti) setiap alat ini dilihat samada digunakan untuk kebaikan atau keburukan. Maka ia diterima, dan tidak adalah masalah keatasanya. Maka hukum aktivitnya adalah menurut apa ia ambil dan lakukannya.
Dengan itu kami berpendapat bahawa pangung wayang : adalah halal dan baik, akan tetapi ia memerlukan dan meminta agar syarat yang dinyatakan wujud”
Syarat-syaratnya :-
1. Tajuk dan isinya tidak boleh bertentangan dengan Aqidah Islam, Akhlak dan Syariah. Ia tidak boleh mengandungi unsur seks, mengajak kepada jenayah, ajaran sesat dsbnya.
2. Menonton wayang tidak menghalang seseorang itu dari melakukan perkara wajib, seperti solat 5 waktu. Tidak boleh seseorang itu meninggalkan solat wajib, contohnya Maghrib semata-mata untuk menonton wayang. al-Quran memberi amaran keras kepada sesiapa yang berpaling dari mengingati Allah.
3. Elak dari bergaul diantara lelaki dan perempuan yang ajnabi (orang luar), elak dari fitnah dan juga bersyubhat, lebih-lebih lagi menonton didalam keadaan gelap.
——–
Jika syarat ini dapat dipatuhi, maka menonton wayang tidaklah di larang. Dr Ahmad Syarabasi mengatakan bahawa ia boleh dijadikan untuk memunafaatkan umat keseluruhannya, seperti menegakkan agama dan menunjukkan akhlak yang baik. Ada juga yang menyalah gunakannya yang boleh menggalakkan jenayah, seks, tekanan psikologi, etika dan korupsi sosial didalam masyarakat.
Sekian, wassalam
===========
1. Fatwa al-Qaradhawi – http://www.qaradawi.net/site/topics/printArticle.asp?cu_no=2&item_no=3589&version=1&template_id=232&parent_id=17
2. Fatwa Dr Ahmad Syarabasi – http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar/FatwaE/FatwaE&cid=1119503544786
amin berkata
salaam. ni dari buku halal wa haram fil islam ni kan? mcm penah baca.
ana ade satu soalan. Kadang-kala ada beberapa ulama’ secara khususnya Malaysia menjatuhkan hukum haram untuk pergi tengok wayang.
Hukum dibuat berlandaskan usul fiqh “tidak wajib sesuatu itu melainkan diletakkan di atasnya sesuatu yang wajib”. Hujah menggunakan usul fiqh itu ialah kerana wajib bagi umat Islam melakukan amar maaruf dan nahi mungkar, seperti di dalam beberapa ayat di dalam surah Ali-Imraan, dan waqie’ Malaysia pula wayang tidak menghalang malah sanggup menyediakan ‘couple seat’ dan tempat untuk para couple.
Bagaimana tuan? WaLlahua’lam.
aslm wbt
fatwa Malaysia ini tiada salahnya, bahkan bersesuain dgn keadaan Malaysia. Dan saya sendiri cenderung utk xmembenarkan pergi ke pawagam.
wallahu’alam
amin berkata
assalamualaikum.
syukran jazilan ustaz sbb jawab soalan ana. cumenye yg masih menjadi persoalan dlm benak hati ana apabila ada konflik di antara kedua-dua hukum yang berlainan ini. Macam mana pula cara pengambilannya? Boleh ke jika seseorang pergi ke wayang berlandaskan fatwa Dr Yusuf Al-Qaradhawi sedangkan beliau tahu akan fatwa ulama’ Malaysia?
mohd masri berkata
amin, adakah wayang d malaysia menepati apa yg kedua ulama ‘ ini fatwakan?
amin berkata
Itu yang menjadi masalahnya. Ada sesetengah menganggap syarat-syarat itu hanya jatuh pada customer, ataupun penengok cerita di panggung wayang, bukannya pada customer dan juga pemilik panggung wayang. Soalan itu yang kadang-kadang menjadi masalah apabila hendak memberi nasihat kepada sahabat-sahabat lain.
jasz berkata
saye ni ader la kekurang fahaman tentang hukum haram bagi anjing,ader sesetengah pihak d sarawak beranggapan bila bulu atau badan anjing itu kering dan keadaan tangan kita jugak kering bila bersentuhan hukumnya tidak haram,apa pendapat anda……..
aslm wbt
sila search persoalan anjing di dalam weblog ini.
abdullah berkata
saya melihat banyak perkara mungkar di dalam panggung wayang 1. tiada batsan percampuran lelaki dan perempuan(tiada tabir) 2. berada dalam gelap (macam-macam boleh berlaku) 3. melihat aurat wanita pada filem (byk larangan melihat aurat samada orang auatu gambarnya) 4. melihat gambar benda hidup iaitu manusia dan haiwan (byk larangan dlm membuat gambar gambar benda hidup – spt orang atau hewan sedangkan filem ialah 25 hingga 30 keping gambar persecond) 4. adanya muzik (mendengar muzik membenih sifat munafik dfalam hati dan banyak larangan dalam hal muzik- tiada filem tiada muzik hatta cartoon) 5. byk mensia-siakan masa – lalai