Sahabat sejati sukar dicari..

Friday, July 3, 2009

mehnah dan tribulasi seorang pejuang




Allah SWT berfirman di dalam Al-Qur’an, Surah Al-Ankabut, ayat 2-3:


(Maksudnya): Apakah manusia itu mengira bahawa mereka akan dibiarkan (begitu sahaja setelah mereka) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya (dengan itu) Allah mengetahui orang-orang yang dusta (di kalangan mereka).



Jikalau seorang pejuang itu tiada mehnah dan tribulasinya, manakan kita akan melihat perbezaan di antara pejuang yang benar-benar tulen atau pejuang-pejuang palsu yang hanya menempel kerana mahukan nama, pangkat dan dipandang tinggi oleh orang lain.. Sedangkan orang yang benar-benar ikhlas di jalan Allah inilah sebenarnya yang mampu mengatasi mehnah tanpa berpaling lagi ke belakang.. Salah satu mehnah yang kita hadapi kadangkalanya berpunca daripada kita sendiri.. Saya teringat kata-kata seorang pensyarah apabila beliau memeriksa refleksi kendiri di dalam rancangan pengajaran harian seorang sahabat saya.. Katanya......

" Kalau boleh saya nak tahu berapa peratus pelajar yang berjaya menerima pembelajaran dan berapa peratus pula yang tidak berjaya.. Cari punca kenapa terdapat pelajar yang tidak berjaya mencapai objektif pelajaran.. Saya nak, punca masalah bukan ditujukan kepada pelajar tp pada kelemahan guru sendiri!!"

Walaupun saya mempunyai sedikit tanggapan negattif pada pensyarah tersebut tetapi kata-katanya ada kebenaran yang boleh kita kaitkan di dalam hidup seorang pejuang.. Pelbagai masalah timbul yang sering dirungut-rungutkan oleh kita dalam melakukan gerak kerja islam.. Orang tak nak dengar dakwah kita lah.. Orang tak respect dengan kitalah.. Orang pandang serong kat kitalah.. Mad'u tak bagi komitmenlah.. Tak ada masa nak buat gerak kerjalah.. Tak layak dan tak cukup thaqafahlah.. Buat program agama tapi tak ramai nak datanglah.. Macam-macam lagilah... Tapi sebelum kita menunding jari yang satu kepada orang lain, mari kita lihat keempat-empat jari kita yang sedang menunding kepada diri kita sendiri..

Komitedkah kita kepada gerak kerja jemaah???? Ataukah kita hanya memberi alasan-alasan mudah untuk melepaskan diri dari meting?? dari program-program bermanfaat walaupun di anjurkan oleh orang lain (bukan ahli jemaah)?? Adakah kita menggalakkan lagi fitnah-fitnah terus dilemparkan kepada pejuang-pejuang Islam??? Elehhh pandai je cakap pasal dakwah tapi ponteng kelasss, lewat p kelass, amik remeh kerja-kerja amal jamaie, Lepaskan diri dari kerja-kerja sampingan walaupun sekecil-kecil perkara seperti menghadiri aktiviti gotong royong blok hostel, tak buat assigmnttt, malasss, tak jaga kebersihannn dan kekemasann, solat pun lewatt dll fitnah yang melanda kita sekarang.. Lepas tu kita bertakbir ramai-ramai.. ALLAHU AKBAR!!!! MARI KITA BERJIHAD!!! Sedangkan masyarakat di luar sana sedang mencari qudwatul haasanah untuk dicontohi.. Cuba kita fikirkan, hendak ke orang lain mengikut dakwah kita jika kita terus menjadikan mereka memandang serong dengan kelakuan kita??? Entah-entah jangankan hendak mengikut, mendengar sahaja pun mungkin mereka tidak mahu.. Jangan kita lupa, di luar sana ramai yang memandang kita dengan pandangan dan harapan yang tinggi... Dikhuatiri musuh-musuh Islam di luar sana akan mengambil kesempatan menghebah-hebahkan fitnah tersebut supaya orang lain menjauhi dakwah kita terus menerus.. Oleh itu, marilah kita sama-sama membetulkan diri kita daripada terus difitnah kerana impaknya bukan hanya pada diri kita sahaja sebaliknya orang lain juga akan terkena tempiasnya..

p/s-Peringatan ini adalah kepada DIRI SENDIRI dan sesiapa sahaja yang mengaku sebagai penggerak-penggerak islam..


No comments: